Katana-Nomenclatuur
In de wereld van de Katana is het belangrijk om de woordenschat te kennen, omdat er alleen Japanse woorden worden gebruikt ! Maar maak je geen zorgen, deze pagina helpt je om makkelijker je weg te vinden en leert je een paar Japanse woorden !
👉 Je kunt klikken op elke titel die overeenkomt met het deel van de Katana nomenclatuur om meer details te zien.
1. Het Katana lemmet
Dit is het belangrijkste en meest gedetailleerde deel en is ook goed voor 50% van de prijs, omdat smeden technisch is en de staalsoorten gevarieerd zijn.
A. Nagasa
De Nagasa van de Katana verwijst naar de lengte van het lemmet. Het wordt gevonden door in een rechte lijn te meten vanaf de inkeping aan de achterkant van de habaki, genaamd de Munemachi, naar de punt van het lemmet, zoals te zien is in de afbeelding hierboven.
B. Sori
De Sori meet de kromming van het lemmet. Deze kromming kan per katana verschillen en heeft verschillende namen, afhankelijk van de intensiteit van de kromming.
C. Shinogi & Shinogi-Ji
Deze twee Japanse termen vullen elkaar aan. De Shinogi is het deel vanaf de rand van het lemmet tot aan de lijn die het vlakke deel van hetzelfde lemmet bepaalt. Het vlakke deel van het lemmet wordt daarom Shinogi-Ji genoemd.
D. Hamon
De Hamon is de verhardingslijn die het meest stijve, scherpe deel van het lemmet scheidt van het andere, zachtere deel. Een deel van het lemmet is bedekt met een kleimengsel dat wordt verhit en getemperd. Het deel met de klei zal veel sneller afkoelen en daardoor stijver en scherper zijn.
Deze Hamon heeft geen 100% slagingspercentage en dit beïnvloedt de prijs van topklasse messen.
E. Boshi
Dit deel verwijst naar de verhardingslijn van de Hamon, die doorloopt tot de punt (Kissaki) van de Katana. Het polijsten van deze punt kan lang duren, omdat het erg belangrijk is. Het is net zo belangrijk als de rest van het blad en onthult de Boshi.
F. Yokote
De Yokote bepaalt wat het lemmet scheidt van de Kissaki. Bijna alle Katana’s hebben dit kenmerk, hoewel er enkele uitzonderingen zijn met Katana’s zonder Yokote waar het lemmet doorlopend is over de hele lengte.
G. Kissaki
De Kissaki is de punt van de Katana, zoals te zien is op de foto hierboven. Deze punt scheidt de rest van het Katana blad van de Yokote. De Kissaki punt varieert van Katana tot Katana; hij kan groter of kleiner zijn.
H. Ha
De Ha is de snijkant van het lemmet. Dit is het deel van het lemmet dat over het algemeen op de traditionele manier met een hamer wordt gehard. De scherpte van dit deel, evenals de harding en de gebruikte staalsoorten, bepalen de kwaliteit van het snijvlak en de stijfheid en sterkte ervan. Het is belangrijk om een blad te hebben dat lang meegaat en bestand is tegen vele sneden.
I. BO-HI
De Bo-Hi is een lijn die in de kling van de Katana is uitgesneden en die het gewicht van de kling vermindert, maar ook het balanspunt van het zwaard aanpast. Deze bo-hi keel is ook nuttig voor het geluid, omdat het je laat weten of de snede goed is door het geluid van de wind, wat heel bevredigend is.
J. Nakago
De Nakago is de kling van de Katana. Het is het deel dat van het lemmet onder het handvat doorloopt. Dit verborgen deel onthult veel dingen, zoals bijvoorbeeld de handtekening van de meestersmid. Ook al is dit deel op het eerste gezicht niet zichtbaar, het is eigenlijk heel belangrijk voor de stevigheid van het lemmet, zodat het staal niet breekt tijdens een snede.
2. Katana schede
A. Saya
De Saya is de schede voor de Katana. Deze schede is ontworpen om het lemmet zo snel mogelijk te kunnen trekken. Het is daarom heel gemakkelijk om te trekken, maar het formaat is ook perfect om de Katana vast te houden zonder dat hij eruit valt. Deze schede is meestal gemaakt van hout dat is gelakt met verschillende patronen en kleuren.
B. Shitadome & Kurigata
Deze twee delen vormen een paar. Dit kleine deel wordt gebruikt om de Sageo vast te binden, die vervolgens aan de riem van de drager wordt bevestigd. Dit maakt de schede zowel praktisch als esthetisch.
C. Sageo
Zoals we al zeiden, is de Sageo een touw dat wordt gebruikt om de Katana aan de riem van de beoefenaar te bevestigen. Er zijn verschillende materialen en kleuren voor dit touw. Traditioneel wordt de kleur van de Sageo afgestemd op het handvat van de Tsuka.
3. Tussen het handvat en het lemmet van de Katana
A. Habaki & Seppa
Voordat we het handvatgedeelte aanpakken, zijn er een paar belangrijke details tussen het lemmet en het begin ervan, namelijk de Habaki en de Seppa. Deze twee kleine onderdelen zijn met elkaar verbonden en erg belangrijk.
De Habaki houdt de kling op zijn plaats en past precies in de schede zonder het trekken van het zwaard te bemoeilijken, maar het vermindert ook de schok en trilling die tijdens een slag in het handvat worden gevoeld.
De Seppa zijn twee kleine sluitringen die de ruimte tussen de Tsuba en het handvat en de Habaki en Tsuba opvullen. Dit houdt de nomenclatuur beter op zijn plaats en helpt ook de impact te verminderen.
B. Tsuba
De Tsuba is de beschermer van de Katana. Hij beschermt niet alleen de hand, maar voorkomt ook dat de hand van de drager naar voren glijdt. Het kan ook worden gebruikt als gewicht en om het balanspunt aan te passen, en is een echt kunstwerk.
4. Katana-handvat
A. Fuchi
De Fuchii is een metalen ring die de structuur van de Katana versterkt, maar ook het handvat eronder verbergt. Het is vaak gesneden in unieke traditionele motieven zoals de libelle.
B. Tsuka-Ito
Dit is het ‘touw’ dat wordt gebruikt om het handvat (same) op te winden. Er zijn verschillende technieken en materialen voor dit deel van de Katana. De Ito kan gemaakt zijn van polyester, leer, katoen, suède of andere materialen.
C. Same
De Same is shagreen leer. Stingray of haaienleer, dit materiaal geeft de Ito niet alleen een stevige grip op het shagreen, maar is ook perfect voor het absorberen van klappen en zorgt voor een esthetische afwerking.
D. Mekugi
Mekugi’s zijn houten pinnen (twee). Deze Mekugi’s helpen om het handvat aan het lemmet vast te maken door door de kling te gaan. In werkelijkheid is het handvat echter al heel stevig zonder deze pinnen en kan er maar één Mekugi zijn.
E. Menuki
Dit zijn ornamenten van verschillende materialen zoals koper of messing. Ze maken de greep gemakkelijker, maar versieren ook het handvat van de Katana met een traditioneel ornament.
F. Kashira
Dit is de pommel van de Katana, het is gemaakt met de Fuchi (er zijn vaak vergelijkbare patronen tussen de twee) en het stelt je in staat om de Tsuka te bevestigen, evenals de rest van het handvat, terwijl het een uniek uiterlijk biedt.